ВПРАВИ ДЛЯ УЧНІВ




 
Вправи на письмо:

Тема "Звуки і букви, склад, наголос":




Тема " Речення "

Тема "Слово"




Додавання, віднімання


Множення і ділення





Розв'язуємо задачі

Вправи на читання


Різне







Вправи для розвитку у дітей поля читання

1.  «Відтвори слово»
(Читання слова за короткий час(0,5 с))
Читаючи на час групу слів, учні запам′ятовують і відтворюють без помилок 5 - 6 слів. Кількість букв у словах поступово збільшувати.
пух                                    каша                       щастя
тік                                    гора                        добро
рак                                    стіл                        честь
мак                                   зубр                         розум
ніс                                     ключ                       ніжність
рід                                    поле                         щедрість

2.Вправа з цифровими стереоскопічними таблицями Шульте!!!
 Взявши ручки, учні швидко лічать про себе від одиниці до двадцяти п′яти, вказуючи ручкою на відповідні цифри. Вправа виконується з дотриманням 25-секундного інтервалу, який надалі скорочується до дванадцяти секунд. (Розмір квадрата 10х10 см або 20х20 см).

20 (10)
5
14
12
23
2
16
25
7
24
13
11
3
1
4
18
8
10
19
22
6
21
15
9
17
20

3.  Вправа  з цифровими стереоскопічними таблицями Лезера.
Таблиця Лезера - це прямокутник 20х40 см, поділений на 50 частин куди вписані числа від 1 до 50. Суть вправи полягає в тому, щоб показати олівцем розташовані в таблиці числа з наростанням натурального ряду, не переміщуючи погляду за межі центральної клітки. Час опанування таблиці 50 секунд.

Таблиця Лезера!!!

1
28
12
29
9
11
24
33
25
32
30
41
6
47
18
19
35
43
3
39
36
5
38
13
48
26
4
44
31
8
42
37
14
22
49
17
20
7
2
34
23
45
40
15
50
10
21
46
27
16

4.   Числова піраміда
Фіксуючи погляд на числах середнього ряду, потрібно читати крайні.
61  1  39
27    2    38
15      3      73
26        4        11
17          5          16
18            6            12
19              7              11
40                8                86
79                   9                  98
85                    10                    16
98                      11                      73
16                        12                        18

5.           Вправа «Пересуваємо фішку»







































На малюнку зображено поле, розділене на сектори. Подумки пересувають фішку (малювати чи стежити пальцем не можна).
Учитель диктує ходи: 2 ліворуч, 2 униз, 1 праворуч, 2 угору, 1 ліворуч.
 - Де зупинилася фішка?



Вправи на розвиток артикуляції для чіткого вимовляння звуків та на постановку дихання

1.           Швидко і глибоко вдихнути носом із наступним тривалим і спокійним видихом через рот, повільний видих при звукові [ф], [с], [ш] та інші під лічбу.

2.           Читання групи слів, речень або частин вірша на одному диханні. Цей вид роботи можна провести у вигляді гри «Хто більше?»
читають           швидко
читання             повільно
читач                 очевидно
читанка             захоплено
причитано         вдумливо
читальний          зосереджено

Україна - це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медові та молочні ріки.

Бродить осінь в лісі синьому,
де гриби під соснами,
там, де золото осіннє
вкрилось ясно росами.

3.           Вимова складів із чергуванням звуків [р - л][с - ш][з - с] тощо спочатку пошепки, а потім голосно, повільно - швидко.
ро - ло              са - ша
ра - ла              со - шо
ре - ле               се - ше
рі - лі                су - шу
ру - лу               сі - ші

4.           Проказування скоромовок, що сприяє активному тренуванню мовленнєвих органів. Діти промовляють у різному темпі за вказівкою вчителя: П - повільно; Н - нормально; Ш - швидко. Перед ними ставиться завдання вимовляти звуки чітко та швидко.


Всім подобається це куце цуценя.

Для миші немає звіра страшнішого за кішку.

Рогата корівка реве, Романко траву рве.

У кільця немає кінця, всі кільця без кінця.

Серед ночі два кроти
Налякались темноти.
Тож втекли мерщій із двору
У свою глибоку нору.

Має втіху соловїха:
Соловята всі у тата.
Всі співучі, голосисті,
Всі із хистом, всі артисти.

В горішнику горішина
Горішками обвішана.
Оришка й Тимошко
Струшують горішки.

Якось Яків сіяв мак
Так-сяк. Абияк.
Виріс ярий Яків мак,
Та щось коле, як їжак.

Сім дочок - сіроочок
Вишивало сім сорочок.

Вправи для розвитку кута зору та розвиток антиципації


1. Читання слів у пірамідках.
Можна складати пірамідки як із слів тексту, так і з інших слів. Головна вимога - щоб слова у піраміді були розташовані одне під одним зі збільшенням кількості букв.
на
ніс
сини
росли
калина
виросла
2. «Зачаровані» слова.

С Т А Д І О Н
1  2 3  4 5 6  7

1 6 7                  1 2 3 4 6
1 3 4                  4 6 7
1 2 3 7               1 2 5 7 1

3. Продовж склад.

Ні..., ле..., ла..., си..., ди..., лі..., ос... .
Наприклад: ніж, лев, лан, сир, дим, ліс, оса.

4.Піраміди
Перед учнями ставиться завдання: не зводячи очей з точки (починаючи з верхньої), намагатися побачити букви ліворуч та праворуч від точки. (Відстань між буквами та складами останнього рядка становить 4,5см).

М . А
Л   .  О
С     .    И
Т       .      У
К        .        І



лю . ди
жи   .   та
пра    .     ця
хлі       .       ба
по         .         ле

їжа . чок
вов    .  ченя
сло    .   неня
зеб      .        ра
буй       .        вол


5. «Хто більше?»
Вчитель називає слово. Учні добирають інші, які за змістом поєднуються із запропонованим.

Учень: старанний, уважний, організований, навчається, читає, пише, міркує.

6. «Доповни слово»
Учитель називає перший склад слова. Діти добирають слова, що починаються цим складом.

МА - мама, машина, мак, малина, мавпа, магазин, малюнок, мандарин, маска, маля, малюк, мазь, маляр, мармелад, Марс, марш, материк, математика, матрос, маяк, матерія, манеж.

7. Вправа на читання згори донизу з фіксуванням погляду на вертикальній лінії посередині колонки.

        
м         ак
кр        ан
ар          мія
акро          бат
атмо         сфера





Вправи на розвиток пам’яті і

вироблення стійкої уваги


1. Вправа «Небо, земля»
Починаємо читати мовчки або вголос у довільному темпі. За командою «Небо!» раптом припинити читати і помітити очима те місце, де застала команда, а очі підняти догори і відірвати від тексту. За командою «Земля!» продовжити читати від поміченого місця.

2. Вправа «Знайдіть слово»
Учитель чи один із учнів читає речення з тексту. Але, не закінчивши його, зупиняється. Діти повинні знайти це речення та назвати слово, перед яким була зупинка.

3. Вправа «Пошуковці»
Учні виконують завдання:
 - знайти в тексті речення, в яких є дані вчителем слова;
 - знайти слова, що підказують інтонацію та темп читання даного тексту чи його частини.

4. Вправа «Пізнай слово»
На дошці написані складні слова з виучуваного тексту, але з пропущеними буквами. Діти впізнають їх, доповнюють та знаходять їхнє місце в тексті.

5. Вправа «Знайдіть помилку»!!!
Учитель читає текст (знайомий дітям), припускаючись помилок та неточностей. Діти уважно стежать. Вони повинні помітити та виправити ці неточності.

6. Вправа «Так чи не так?»
Учитель читає речення, а діти знаходять помилки і виправляють їх:
Взимку кури відлітають у теплі краї. (Ні)
На нашій яблуні вродило багато смачних шишок. (Ні)
У сосновому лісі діти збирали моркву. (Ні)
Ведмідь живе у барлозі. (Так)

Вправи на гнучкість, самостійність мислення, здатність до передбачення

1. Анаграми!!!
а) Прочитати слова і виключити зайве слово!!!
еклн                      тийвост                    арюцєп
убд                       йинток                       удуєб
ереазб                  уйдих                          емотуєрн
инашам              іркол                          исидть

б) Прочитати текст, переставляючи букви в словах!!!
 Вчитель фіксує час, за який учням вдалося прочитати цей текст.
Варіанти текстів:
миЗа
тоСять ромозні декинь. пеТер рібпотні воказни і жилі. віДчатка і лопхчики ргутом жібать ан  вокзанку. ниВо вокзають оп дульо ан вокзанах. кільк иС міхус і дарості!

ниСичка!
двоНарі улоб нохолод, пташці й хозатілося гріпотись, а тир квака у іквні лабу на ненавідчи. Мабуть, ещ й тиїс лахоті.

шіПер тикві
У ісіл ещ голово ат росі. аТ ан грізітих цемсон лягавинах з’являються шіпер тикві. Ось клюпронулась леньмака наніж лабі лівгока. еЦ – сніжпідник. А он пробиваються і нісиють ліскипро. Їх лизашилося так лома у шинах сахлі!

в) Поверніть букви на свої місця і правильно прочитайте прислів’я!!!
икЯз од єваКи ведедо.
йКу зозалі, киоп ч егаря.
аН діїзло кашап ритього.
вараСп страмай тьсябої.
чивЗакін вурасп ляйгу оп вупра.
міС зівра ряймівід, индо – ріжвід.

Цікавим і корисним помічником при роботі із деформованими словами та текстами є книга Валерія Єдігея "Вчися читати, малюк" (за можливості придбайте його).

2. «Суцільні тексти»
Учитель пропонує дітям прочитати суцільні тексти (відсутні проміжки між словами і розділові знаки). Учні читають текст, виділяючи слова і речення. Правильність сприймання перевіряється усно.
Невогоньаобпікає. (Кропива)
Довгівухакуцийхвістневеликийсамназріст. (Заєць)
Сидитьдівчинавкоморіакосаїїнадворі. (Морква)
Стоїтьпридорозінаоднійнозі. (Гриб)

Сини
Двіжінкибраливодузкриницівихвалялисясвоїмисинамидонихпідійшлатретявонамовчкинабралаводийдутьжінкизупиняютьсянесутьводурукиболятьспинуломитьалераптомвибіглитрихлопціодинчерезголовуперевертаєтьсядругийпіснюспіваєатретійпідбігдоматеріузяввідротайпоніс.

3. «Третій зайвий»
Учитель виставляє на набірне полотно по три слова і пропонує дітям назвати зайве:
Черевики – чоботи – зошит.
Книга – хустка – ручка.
Сова – курка – соловей.
Корова – свиня – ведмідь.
Малина – яблуко – груша.
Карась – ромашка – мак.
Маша – Даша – Коля.
Річка – ставок – гора.

4. «Добери слова»
а) Один учень читає слово – назву предмета, а інші називають його ознаки.
Яблуко – (смачне, червоне, солодке, соковите, стигле).
Квіти – (барвисті, пахучі, пишні, великі, строкаті).

б) Один учень називає дієслово, а інші повинні дібрати якомога більше слів, яким підходить названа дія.
Летить – (літак, птах, метелик, хмаринка, джміль).
Росте – (квітка, дитина, кошенятко,дерево, бажання).
Берегти – (природу, книжку, таємницю, ліс).

Немає коментарів:

Дописати коментар

ДЕНЬ РІДНОЇ МОВИ

   Мова   –   одне   з   найцінніших   надбань ,  які   створили   й   залишили   наші   попередники .  Мова   є   душею   нації ,  її   ген...